» فصلها » تابستان » تیر » 28 تیر » روز جهانی گوش سپردن
28 تیر - تیر - همه روزهای سال

روز جهانی گوش سپردن

7039

در دنیای پر هیاهوی امروز، چقدر به صداهای اطرافتان توجه می‌کنید؟ 18 جولای، مصادف با 27 یا 28 تیر، روز جهانی گوش سپردن (World Listening Day) فرصتی است تا کمی مکث کنیم و با دقتی عمیق‌تر به دنیای صوتی اطرافمان گوش فرا دهیم.

روزی برای شنیدن عمیق‌تر: 18 جولای (27 یا 28 تیر)

در دنیایی که دائما صداهای مختلف در آن جریان دارد، یک روز به “شنیدن” واقعی اختصاص داده شده است. 18 جولای، مصادف با 27 یا 28 تیر، روز جهانی گوش دادن (World Listening Day) فرصتی است تا کمی مکث کنیم و با دقت بیشتری به صدای محیط اطرافمان گوش دهیم.

این روز فراتر از شنیدن صحبت های دیگران است. هدف اصلی آن، جلب توجه به اهمیت “آگاهی محیطی” از طریق “چشم انداز صوتی” و “اکولوژی صوتی” است.

آغاز یک جنبش: اکولوژی صوتی

مطالعات “اکولوژی صوتی” که به “صدا بوم شناسی” یا “مطالعات چشم انداز صوتی” نیز معروف است، از اواخر دهه 1960 میلادی آغاز شد. این حوزه به درک ارتباط بین انسان و محیط زیست، به ویژه از جنبه صدا، می پردازد.

در نتیجه این مطالعات، “پروژه جهانی صدا” (WSP) شکل گرفت. این پروژه با تمرکز بر مشکلات آلودگی صوتی و ارتقای هماهنگی در محیط صوتی، جنبه عملی به این مطالعات بخشید.

جشنواره ای به نام گوش دادن

اولین روز جهانی گوش دادن در سال 2010 برگزار شد و از آن زمان تاکنون هر ساله گرامی داشته می شود. 18 جولای به عنوان روز جهانی گوش دادن انتخاب شد، چرا که زادروز “ر. موری شفر”، آهنگساز کانادایی و یکی از بنیانگذاران جنبش اکولوژی صوتی است.

این روز فرصتی است تا با افزایش آگاهی و اقدام عملی، به مقابله با آلودگی صوتی و ایجاد تعادل بین انسان و محیط زیست بپردازیم.

چگونه روز جهانی گوش دادن را گرامی بداریم؟

شما هم می توانید با به اشتراک گذاشتن این روز با دوستان و خانواده و انجام برخی فعالیت ها، در این رویداد جهانی سهیم باشید:

صداهای اطرافتان را بشنوید: با کمی وقت گذاشتن و گوش دادن به محیط اطراف، به سادگی می توانید روز جهانی گوش دادن را جشن بگیرید. به تنهایی در پارک یا جنگل قدم بزنید، تلفن همراه خود را خاموش کنید و با گوش جان به صداهای اطراف، از وزش باد در میان درختان، آواز پرندگان و وزوز زنبورها، گوش فرا دهید.

مهمانی گوش دادن برگزار کنید: خواه در اتاق استراحت محل کار یا در زنگ تفریح مدرسه، فضایی را برای دور شدن از هیاهوی دنیا و غرق شدن در دنیای صدا ایجاد کنید. مجموعه ای از ضبط های میدانی در دسترس داشته باشید تا همه افراد در اتاق یا با استفاده از هدفون بتوانند به آن گوش دهند.

از شرکت کنندگان بخواهید چشمان خود را ببندند، آرامش داشته باشند، با دقت گوش دهند و آنچه را می شنوند، مشاهده کنند. پس از پایان جلسه، فرصتی برای گفتگو و به اشتراک گذاشتن تجربه ها فراهم کنید. در نهایت، آن ها را تشویق کنید تا به طور منظم و فعالانه به تمرین گوش دادن به دنیای اطراف بپرداز ازین به بعد با دقت بیشتری به محیط اطراف گوش دهید.

کاهش آلودگی صوتی: با انجام برخی اقدامات ساده، هر فرد می تواند در کاهش آلودگی صوتی نقش داشته باشد. خاموش کردن و جدا کردن لوازم برقی غیر ضروری در خانه یا محل کار، بستن درب هنگام استفاده از ماشین های پر سر و صدا مانند ماشین لباسشویی یا ظرفشویی، و استفاده از دوچرخه به جای خودرو، از جمله راه های عملی برای کاهش آلودگی صوتی است.
علاوه بر این، فعالان اجتماعی می توانند با شرکت در فعالیت های مرتبط با کاهش آلودگی صوتی در سطح محلی، در روز جهانی گوش دادن مشارکت کنند. کاشت گسترده درخت (که به جذب صدا کمک می کند)، ساخت موانع صوتی در نزدیکی بزرگراه ها، تشویق به طراحی بهتر محصولات و درخواست برای ایجاد مناطقی در شهرها که فقط عابران پیاده اجازه تردد دارند، از جمله اقدامات مفید در این زمینه هستند.

پس امسال، در روز جهانی گوش دادن، کمی با دقت بیشتری به صدای اطرافتان گوش دهید. شاید شگفت زده شوید از دنیای صوتی که همیشه در جریان است اما کمتر به آن توجه می کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×